Your SEO optimized title

Loopgroep Runningnow

Personal en smallgroup training voor Haarlem en omstreken.

Heuveltraining:

Door pittige trainingen verbrand je niet alleen extra calorieën, je interne oventje blijft vervolgens nog urenlang na sudderen. Fijn om je gewicht goed in de gaten te houden, ook ver na de training zelf. Het opvoeren van je training intensiteit betekend niet dat je iedere dag zo snel mogelijk moet gaan hardlopen. 

Heuveltrainingen, veel hardlopers hebben deze nog niet opgenomen in hun trainingsschema’s. Veel hardlopers gaan liever gewoon een stukje lopen, in plaats van ‘moeilijk gedoe’ om een heuvel uit te zoeken en daar een beetje tegenop te gaan ‘rennen’. Toch kan een korte heuveltraining veel effectiever zijn dan een duurloop van 60 minuten.

Het geheim zit hem in de intensiteit van de training. De trainingsintensiteit van een duurloop is beduidend lager dan een training waarbij je een aantal keer snel een heuvel omhoog loopt. Tegen een heuvel oplopen, het zal je niet verbazen, is namelijk zwaarder dan lopen op een vlakke ondergrond. Vandaar dat ongeveer iedere (professionele) atleet deze trainingsvorm in zijn/haar trainingsschema toepast.

Nieuwe eisen:

Je cardiovasculaire systeem (hart, longen en vaten) kan zich snel aanpassen aan nieuwe eisen, maar je spieren, botten en gewrichten hebben hier meer moeite mee. Wissel daarom je zware trainingsdagen dus wel goed af met rust en hersteltrainingen. Zo geef je alle onderdelen van je lichaam de kans om zich aan te passen en sterker te worden. Heuveltraining is wat dit betreft een heel fijne variant.

Daarbij is de belasting op je hele gestel minder groot dan bij het snel lopen op een vlakke weg. Bovendien word je er extra sterk van en kan het bijdragen aan een goede looptechniek. Vandaar de volgende optie voor een goede afvaltraining.

Hoe bestorm je dat soort hellingen op een verstandige manier?

  • Niet te snel. Het is slim om je mate van inspanning (bijvoorbeeld je hartslag) in de gaten te houden en niet de snelheid. Zo verzuur je minder snel.
  • Loop gelijkmatig. Nooit zo’n heuvel op sprinten (tenzij je natuurlijk alleen korte sprints in je schema hebt staan). Denk aan je houding en beheers jezelf.
  • Focus op ritme. Ondersteun je passen met je armen. Ontspan je schouders en hef je knieën. Maar zwaai niet als een gek met je armen. Zo verspil je energie. Beweeg ze in hetzelfde ritme als je benen.
  • Pas je paslengte aan. Maak kortere passen naarmate het steiler wordt. En loop gecontroleerd in de afdaling.

Ondersteuning heuveltraining:

De trainer van loopgroep runningnow kan je helpen bij de heuveltrainingen, tijdens de trainingen van onze loopgroep zullen wij ook naast intervaltrainingen heuveltrainingen hebben. Dit zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen verbeterd! Ben je geïnteresseerd in onze loopgroep? Meld je dan vandaag nog aan voor een gratis proefles!