Your SEO optimized title
Loopgroep Runningnow
Personal en smallgroup training voor Haarlem en omstreken.

Beginnen met hardlopen Bloemendaal:

1. Kan iedereen beginnen met hardlopen?

Iedereen kan hardlopen, we zijn als mens tenslotte ‘gemaakt’ om te bewegen. Misschien zijn we door alle innovaties, die ons eigenlijk alleen maar uitnodigen minder te bewegen luier geworden. Maar 1 ding is zeker: hardlopen is een eenvoudige, laagdrempelige vorm van bewegen; gezond voor lichaam en geest. Je bent buiten, vaak op mooie plekken. Je komt thuis met rode wangen: van inspanning, maar vaak ook van plezier. Het kan wel voor de één iets moeilijker zijn dan voor de ander om te starten, je moet er wel de zin, de tijd en de motivatie voor hebben. Wil jij beginnen met hardlopen in Bloemendaal? Zorg er dan voor dat je begint met begleiding en ga zelf niet experimenteren. 

Het vereist best wel wat kennis om blessurevrij te kunnen hardlopen:

- Je moet weten welke trainingsopbouw je het beste kunt volgen.

- Welke warming up oefeningen en coolingdown heb je hiervoor nodig?

- Welke techniek of loopscholing is het beste voor je lichaam?

Daarom is het van essentieel belang dat je een goede begeleider zoekt die jou kan helpen bij het beginnen bij hardlopen! Samen kun je immers sneller stappen maken, en motiveer je elkaar om verder te gaan! Onze personal trainer van runningnow kan je hierbij helpen! Meld je vandaag nog aan voor nog geen 5 euro per training. De 1ste proefles is gratis!  Meld je hier aan voor een gratis proefles!

2.Wat is het voordeel van een hardloopcursus of personal training?

Het grote voordeel van een hardloopbeginnerscursus zoals de personal training of small group training is dat deze juist gericht is op beginners. Er wordt hierbij veel aandacht besteed aan een verantwoorde trainingsopbouw en een advies op maat door een gekwalificeerde trainer, terwijl je je eventueel wel kunt optrekken aan de trainer of de groep met andere beginners. Want je zegt een hardloopsessie toch iets minder makkelijk af als je weet dat er een gezellige trainer en gezellige mensen op je staan te wachten dan als je in je eentje naar buiten moet. Daarnaast kent de trainer de mooiste routes en krijg je wekelijkse mail ondersteuning.

Zeg nou zelf: samen ergens naar toe werken is gewoon veel leuker! Dus zet je over je drempelvrees heen en maak een begin. Ga gewoon is eens een stukje hardlopen en je ziet om je heen dat heel veel andere mensen dat ook doen. Als je er moeite mee hebt dat andere mensen jou zien hardlopen, misschien hijgend met een hoofd als een tomaat, denk dan maar: ik loop! Ik doe het!

3.Hoe houd je hardlopen vol?

Kijk nog eens goed naar je doel. Stel jezelf doelen die je kunt verwezenlijken. Het mooiste doel dat je kunt stellen, is het maken van een begin. Want dat lukt altijd. Dit moet je dus niet doen: ‘Dit jaar moet ik tien kilometer kunnen lopen.’ Maar: ‘Dit jaar begin ik met hardlopen.’ Begin gewoon en je ziet wel waar het schip strandt. 

Ik realiseer me en ervaar dat soms ook zelf, dat het lastig kan zijn om de deur uit te gaan om te gaan sporten. Maar als je een afspraak met een loopmaatje of een hele groep loopmaatjes hebt, is het veel makkelijker om te gaan.

4. Wat heb je nodig?

Een gezonde dosis motivatie is je belangrijkste bagage. Daarnaast is het belangrijk goede hardloopschoenen te dragen die ondersteunen en  ze moeten lekker zitten. Het is voor een startende loper slim om bij een hardloopspeciaalzaak de eerste schoenen te kopen. Hier wordt extra aandacht besteed aan het type voet en afwikkelpatroon, door onder andere gebruik te maken van een videocamera waarmee je loopbeweging wordt opgenomen. Qua kleding is eveneens lekker zittend, enigszins vocht doorlatend (en sneldrogend) materiaal het beste. Kleed je goed na de weersomstandigheden, dit betekend niet te warm maar ook niet te koud!

Tot slot is een bepaalde mate van basisconditie zeer nuttig. Voor een startende hardloper betekent dit dat je in staat moet zijn een bepaalde afstand in aardig tot goed tempo wandelend te kunnen volbrengen.

Wil je beginnen met hardlopen en kun je wel wat hulp en gezelligheid gebruiken? Runningnow organiseert regelmatig de beginnerscursus beginnen met rennen Op zondagochtenden staat de professionele trainer voor je klaar om je anderhalf uur lang mee de natuur in te nemen en je alles te vertellen over starten met hardlopen.  Na deze cursus kun je 20 tot 25 minuten hardlopen. Meld je vandaag nog een voor een gratis proefles!

Tips voor beginnen met hardlopen:

  • Loop met een maatje, of een trainingsgroepje om gemotiveerd te blijven en eventuele dipjes op te vangen.
  • Stretchen mag, maar hoeft volgens Otten niet. "Het heeft niet veel effect op de souplesse van de spieren, maar wel op de ontspanning. Als je gaat sprinten is stretchen wel essentieel."
  • Ga voor goede hardloopschoenen naar een winkel die hierin gespecialiseerd is zodat je passend advies krijgt.
  • Maak van te voren een hardloopplan, het liefst samen met een trainer, en stel niet te hoge doelen. Onthoud wel: een trainingsschema is een richtlijn en geen bijbel.
  • Als je veel zittend werk doet, zorg dan dat je niet te lang in dezelfde houding blijft zitten om verstijving van je spieren te voorkomen. Ga regelmatig een stukje lopen.
  • Gebruik geen hardloopapps zoals Evi. Dat zorgt er vaak voor dat je te snel gaat.
  • Bouw het rustig op. Begin eerst met een paar kilometer en als dat je gemakkelijk afgaat ren je vijf kilometer en vervolgens tien.
  • Kijk niet naar beneden terwijl je rent. Dat zorgt voor klachten in de nek, rug en schouders.
  • Luister naar jelichaam en bewaak altijd je eigen grens.
  • Loop met plezier!

Waarom samen hardlopen?

Trainen in een groep is gezellig, motiverend en veilig. Samen hardlopen is een spannende, plezierige en inspirerend manier om je sportief en geestelijk te ontwikkelen. 

De loopgroep van runningnow uit Haarlem. Bloemendaal en Overveen bestaan uit enthousiaste lopers van alle niveaus. Zowel beginnende als ervaren lopers trainen met veel plezier. Een training bestaat uit inlopen, warming-up oefeningen, de kern b.v. interval-, piramide- of krachttrainingen en aan het eind cooling-down oefeningen en uitlopen. 

Wil jij een van onze gratis proeflessen volgen klik dan hier!